Blok 3.2
Bedoeling
Letterlijk is een vitale stad: een stad die het vermogen heeft om een optimaal duurzaam leefklimaat te creëren voor iedereen. In dit proces worden wensen van burgers en bedrijven afgewogen met eisen vanuit de omgeving.
Om een vitale stad te realiseren werken verschillende disciplines met elkaar samen: sport en bewegen, gezondheid en welzijn en ook bijvoorbeeld ruimtelijke ordening, economische zaken, communicatie en veiligheid.
Studenten gaan in een Europese stad integraal en innovatief aan de slag de stad vitaler te maken. Om dit te realiseren wordt onderzocht en gekeken hoe sport de gezondheidssituatie van de stedelingen, de leefbaarheid in wijken en wellicht zelfs ook de stedelijke economie kan versterken.
De SGM professional kan met zijn deskundigheid op het gebied van sport, bewegen en gezondheid en zijn vermogen te verbinden en te organiseren een belangrijke rol spelen in het vitaliteitsbeleid van de stad.
In de vitale stad wordt het beleid op verschillende niveaus aangepakt. Vanuit een breed strategisch perspectief werkt de student toe naar een vertaling in scenario’s om de vitaliteit van de stad op het gebied en/of door middel van sport en gezondheid te beïnvloeden.
De basis:
• De student heeft de rol van adviseur.
• Het model van Sallis
• Positieve gezondheid (Huber)
• Integraal SGM: strategisch management
Voor blok 3.2:
Het inzetten van sport en bewegen en het streven naar een actieve leefstijl kan veel betekenen voor een stad. Projecten in buurt, onderwijs en sport vanuit verschillende perspectieven kunnen leiden tot een vitalere stad. In het vervolg op ‘vitale stad 1’staat in dit blok de vraag centraal:
Wat is de kracht van sport om jouw internationale stad vitaler te maken?