Persoonlijk ontwikkelingsplan - Jaar 3
Een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) is een afspraak tussen jou en je werkgever over jouw persoonlijke ontwikkeling. Jij zorgt voor je eigen leerproces, de werkgever faciliteert met tijd en geld. Om een POP op te stellen moet je grondig nadenken over jezelf en je toekomst.
Werken met een POP helpt je om je ambities waar te maken. En om te onderzoeken wat je wilt leren en wat je moet leren om je werk goed te doen. Het is een vorm van leren waarmee je aan de slag kunt in het kader van je werk. (Holleman, 2016)
Een POP is een 'ontwikkelingscontract' tussen een de student en zijn opleiding. Het POP leidt tot een voortdurend leerproces met als uitgangspunten:
· de lange-termijndoelen
· de huidige en toekomstige functie-eisen
· jouw functioneren in je opleiding
· jouw wensen
Voor mij als toekomstig SGM professional betekent dit dus de afspraak tussen mij en de opleiding over mijn persoonlijke ontwikkeling. Hieronder wordt mijn persoonlijk ontwikkelingsplan opgesteld voor semester 6,7 en 8.
Ik zou mezelf omschrijven als een harde werker, die het leuk vindt om mensen te helpen en tevreden te stellen. Ook ben ik zeer gedisciplineerd die weet van aanpakken en het liefst praktisch bezig is.
Ik heb veel affiniteit met zowel actief aan sport deelnemen als het bekijken van sport, in het speciaal voetbal. Daarnaast heb ik affiniteit met de ondernemerskant (financieel, maar ook marketing gerelateerd). Persoonlijk wil ik in de toekomst een eigen onderneming hebben opgestart dat zich bevind op sportvlak maar ook op de business / ondernemersvlak.
Persoonlijk zou ik me nog verder willen ontwikkelen op financieel vlak. Voordat ik deze studie ging volgen, heb ik één jaar bedrijfseconomie gedaan. Ik ben hier toen mee gestopt omdat ik voornamelijk de niet financiële vakken (zoals statistiek en rechten) niet interessant vond. Doordat het nu een tijdje geleden is dat ik met de financiële kant in aanraking ben gekomen, zou ik me hier nog in willen ontwikkelen.
In het 6e semester ga ik stagelopen bij RVO FC Groningen/Cambuur. Binnen deze organisatie ga ik me richten op het concept: ‘Vrienden van de Jeugdopleiding’. Hierbij neem ik het gehele concept voor mijn rekening en dus iedere vorm van organisatie die hierbij komt kijken. Tevens heb ik ook in het tweede jaar stage gelopen bij RVO FC Groningen/Cambuur en heb toen gezamenlijk met een ander stagiair de relatiebijeenkomst van de Vrienden georganiseerd. Op korte termijn is het dus mijn doel om bij de stagebedrijf actief te kunnen participeren en te leren (kerntaken en competenties ontwikkelen t/m niveau C) door in de praktijk mee te draaien binnen dit concept.
In het tweede deel van semester 6, in blok 3.4, is het de bedoeling om een 2-tal Capita Selecta te gaan kiezen. Vanuit de opleiding hebben wij als studenten hier nog geen uitleg over gekregen en is het op dit moment nog onduidelijk welke keuzes er zijn.
In het 4e jaar, in semester 7, is het de bedoeling om een minor of specialisatie te gaan doen aan de Hanzehogeschool te Groningen. Persoonlijk heb ik me al redelijk verdiept in de keuzes voor deze minor en/of specialisatie. Zie hieronder de lijst met keuzes voor specialisaties binnen het Instituut voor Sportstudies:
· Sport Tourism Management Adventure Management
· Trainer/Coach
· Sportgezondheid en leefstijl
· Changing behavior
Semester 8 staat in het teken van afstuderen en dus daarbij horend een afstudeerstage. Wat voor stage plus afstudeeropdracht ik precies wil gaan doen heb ik nog niet scherp, maar het liefst gerelateerd aan mijn uitstroomprofiel sportbusiness en ondernemerschap.
Mijn doel op lange termijn is: binnen anderhalf jaar mijn studie afronden. Daarnaast wil ik een master gaan volgen. Welke master ik ga volgen en waar is bij mij nu nog niet bekend, maar ik wil dit wel z.s.m. voor mezelf duidelijk in beeld hebben gebracht.
Op lange termijn wil ik graag a) een eigen onderneming hebben in de Sportbusiness of b) willen werken voor een grote sportorganisatie op de afdeling marketing/sales.
Kerntaken en competenties
Aan het eind van mijn studie is het de bedoeling m alle kerntaken en competenties op niveau C te krijgen. Hieronder wordt beschreven: hoe ik me ga ontwikkelen in deze kerntaken en competenties in de komende 3 semesters.
KT1: Verandert het gedrag duurzaam binnen het domein van Sport, Bewegen en Gezonde leefstijl.
SGM 1: Testen, adviseren, begeleiden in het streven naar gezondheidswinst d.m.v. sport- en bewegingsprogramma’s
§ Stage: Binnen mijn stageopdracht komt deze competentie niet tot nauwelijks naar voren.
§ Capita Selecta: Door een keuze te maken voor één van de Capita Selecta die aansluit bij deze competentie ga ik streven naar het behalen van niveau C.
§ Hanze: Het behalen van het vak BOK: gedragsverandering uit jaar 2. Door dit vak in de herkansing te halen, zorg ik er voor dat ik niet alleen de stof weer op fris, maar ook kan aantonen dat ik over niveau C beschik.
SGM2: Duurzaam veranderen van gedrag
§ Stage: Binnen mijn stageopdracht komt deze competentie niet tot nauwelijks naar voren.
§ Capita Selecta: Door een keuze te maken voor één van de Capita Selecta die aansluit bij deze competentie ga ik streven naar het behalen van niveau C.
§ Hanze: Het behalen van het vak BOK: gedragsverandering uit jaar 2. Door dit vak in de herkansing te halen, zorg ik er voor dat ik niet alleen de stof weer op fris, maar ook kan aantonen dat ik over niveau C beschik.
KT2: Ontwikkelt en adviseert over strategie en beleid in sport en bewegen.
SGM3: Planmatig ontwikkelen en implementeren van de strategie en beleid
§ Stage: Mijn stage specifieke opdracht is het genereren en het behouden van de ‘Vrienden van de Jeugdopleiding’ FC Groningen. Deze opdracht is deels beleid en deels marketing specifiek. Tijdens mijn stage werk ik dus aan deze competentie
SGM 4: Hanteren van strategie en beleidscyclus
§ Stage: Mijn stage specifieke opdracht is het genereren en het behouden van de ‘Vrienden van de Jeugdopleiding’ FC Groningen. Deze opdracht is deels beleid en deels marketing specifiek. Tijdens mijn stage werk ik dus aan deze competentie
SGM5: Bewaken van kwaliteit
§ Stage: Tijdens mijn stage is dit van groots belang en daarom ben ik hier zeer op gefocust. Dit gebeurt door middel van een gerichte planning.
§ Capita Selecta: Om mezelf te profileren en sommige kerntaken en competenties op niveau C te krijgen is het belangrijk om van te voren te weten welke keuze ik maak. De kwaliteit van zowel het vak als de kwaliteit van de manier van participeren is erg belangrijk.
KT3: Managet de bedrijfsvoering van een sportorganisatie.
SGM6: Managen van financiën
§ Stage: Tijdens mijn stageopdracht is dit onderdeel van het totale plaatje. Persoonlijk richt ik me hier niet op tijdens stage.
§ Hanze/ capita selecta: Zoals al eerder beschreven heb ik een financiële achtergrond, namelijk het volgen van de studie bedrijfseconomie en het werken voor een accountskantoor. Desalniettemin wil ik deze competentie op peil houden en daar waar kan zelfs nog uitbreiden en aanvullen. Dit wil ik middels het volgen van één Capita Selecta doen en aanvullend hierop eventueel een minor/specialisatie gericht op financieel vlak.
SGM7: Sportaccommodatie en facilitair management
§ Stage: Tijdens stage valt dit onder de operationele werkzaamheden en het komt wel eens voor dat ik hiervoor zorg moet dragen.
SGM8: Leiding geven en managen
§ Stage: Tijdens mijn stage ben ik verantwoordelijk voor het totale concept: de Vrienden van de Jeugdopleiding. Belangrijk hierbij is dus het leiding geven en/of managen van alle voorkomende werkzaamheden.
KT4: Ontwikkelt, positioneert en begeleidt sport- en bewegingsprogramma's
SGM9: Ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten
§ Stage: Voorkomende werkzaamheden tijdens stage maar dit is nog niet bekend
KT5: Creëert kansen en genereert middelen voor sport en bewegen
SGM10: Ondernemen, ontwikkelen en innoveren
§ Stage: Tijdens mijn stage is de opdracht tweedelig, namelijk het genereren van nieuwe ‘Vrienden’ en het behouden van de huidige ‘Vrienden’. Van belang om hierbij mezelf op te stellen als ondernemer en een ahv Rapid review nieuwe sponsoren te genereren.
Ik ga proberen dit op een innovatie manier te doen en een bepaald plan voor de Vrienden hiervoor te ontwikkelen.
§ Capita Selecta: Door een keuze te maken voor één van de Capita Selecta die aansluit bij deze competentie ga ik streven naar het behalen van niveau C.
SGM11: Toepassen van sportmarketing & PR
§ Tijdens mijn stage is de opdracht tweedelig, namelijk het genereren van nieuwe ‘Vrienden’ en het behouden van de huidige ‘Vrienden’. Het toepassen van sportmarketing en PR komt hier bij kijken. Daarnaast vind ik het interessant om dit toe te passen en wil ik op dit gebied mezelf profileren en dus niveau C behalen.
SGM12: Inspelen op ontwikkelingen (omgevingsbewustzijn)
§ Capita Selecta: Door een keuze te maken voor één van de Capita Selecta die aansluit bij deze competentie ga ik streven naar het behalen van niveau C.
KT 6 Verricht praktijkgericht onderzoek en vervult zijn rol als kenniswerker in de sportwereld
SGM13: Onderzoeken en adviseren
§ Stage/ Rapid Review: Voor het vak Rapid Review moeten we vanuit het HIS een onderzoek doen. Deze onderzoek heb ik gekoppeld aan mijn stage door namelijk de volgende vraag te formuleren: ‘’Wat is de meest effectieve en efficiënte manier om sponsoren te genereren?’’
Door dit onderzoek uit te voeren kan ik advies geven aan de ‘Vrienden van de Jeugdopleiding’ en uiteindelijk hiermee aan de slag gaan!
Algemene competenties SGM
SGM14: Ontwikkelen en borgen van sporteigenheid (sportbewustzijn)
§ Capita Selecta: Door een keuze te maken voor één van de Capita Selecta die aansluit bij deze competentie ga ik streven naar het behalen van niveau C.
SGM15: Samenwerken en samenwerkend leren
§ Stage: Tijdens mijn stage is het samenwerken zeer belangrijk, want zonder hulp van anderen is het erg lastig om de opdracht kwalitatief goed uit te voeren. Vanuit Enno van der Werff, Jesse Bosgraaf en Edwin Bolt krijg ik ondersteuning tijdens mijn stage periode.
§ Hanze: Het werken in een COP groep is grotendeels samen met andere studenten en hierbij staat kennis delen centraal. Ook hierbij geldt: zonder hulp van anderen is het zeer lastig om kwalitatief goed werk te verrichten.
SGM16: Communicatie
§ Stage: Communicatie staat hierbij centraal en de communicatie tussen de stagebegeleider verloopt via de mail of telefoon.
SGM17: Reflecteren en leren
§ Stage: Om de 2 weken zit ik in ieder geval aan tafel met mijn stagebegeleider en/of COP begeleider. Tijdens deze gesprekken staat feedback centraal en hiervan kan ik blijven leren. Daarnaast houd ik een logboek bij tijdens mijn stageperiode waarin de werkzaamheden en leermomenten beschreven staan.
SGM18: Zelfsturing en zelfwerkzaamheid
§ Voor de gehele opleiding geldt dat er de mogelijkheid moet zijn dat ik me als student/stagiair kan blijven ontwikkelen en ontplooien. Dit betekent zowel in de praktijk als vanuit de theorie. Het nemen van eigen initiatieven staat hierbij centraal om uiteindelijk stappen te kunnen nemen in mijn persoonlijke ontwikkelingen.